יוגה כמענה למכשולים

יוגה כמענה למכשולים

 האיכויות המסייעות בדרך היוגה

יוגה כמענה למכשולים

מטרת היוגה היא לתת מענה למכשולים שהאדם חווה בחייו.  המכשולים השונים גורמים להסחת דעת מהעיקר.  הם גורמים לנו להאריך את הדרך, לפצל אותה, ולסטות מן האמת.  המודעות למכשולים מהווה חלק ניכר מהיכולת להישאר יציבים, ומחוברים. 

להיות ביוגה.

בספר "יוגה סוטרה של פטנג'אלי" אחד הספרים החשובים שמביאים באופן מסודר ושיטתי את עקרונות היוגה, מפורטים תשעת המכשולים של האדם :

"מחלה, עצלות, ספקנות, זלזול, עמימות, פיזור, ראיה מוטעית , שלבי היוגה שלא הושגו וחוסר היציבות בהם, אלה ההפרעות של התודעה. אלה המכשולים." (פרק 1, פסוק 30 )

1. המכשול הראשון נקרא וידהי, והוא מתייחס אל מחלה, כאב, מיחוש. המחלה נוצרת כאשר קיים חוסר איזון בין היסודות השונים בגוף. אחת הדרכים לאזן יסודות היא באמצעות  תזונה מתאימה.

2. המכשול השני נקרא סטינה והוא מתייחס אל עייפות מנטאלית, חוסר פעילות וייאוש. הוא מתבטא בתחושה ומחשבה של "אין מה לעשות מול זה."  איבוד אופטימיות, מצבי רוח משתנים, תפיסה פאסימית של מציאות.  מתאפיין בראיה של האדם כאילו הנסיבות באו כנגדו.

3. המכשול השלישי נקרא סמשיה והוא מתייחס אל ספק וחוסר ודאות.  מתבטא במחשבות סותרות ומנוגדות, ובלבול מנטאלי. תודעת ספק תמידית שלא מאפשרת להיכנס עמוק פנימה אל האמת.

4. המכשול הרביעי נקרא פרמדה והוא מתייחס אל חיפזון, ופיזור. מתבטא במחשבות נודדות. ברמה הפיזית מתבטא כפזיזות, רצון לדלג מעל שלבים הכרחיים כדי להגיע למטרה. הדרך להתמודד עם מכשול זה היא לפתח מיקוד והתמקדות.

5. המכשול החמישי נקרא אלסיה והוא מתייחס אל חוסר התלהבות ועצלות.  מתבטא באנרגיה כבדה בגוף, שינה מרובה, דכדוך, חוסר רצון או רצון חלש להתקדמות.

6. המכשול השישי נקרא אורטי והוא מתייחס אל החושים. השתלטות של החושים, הסחת דעת מהחושים,  רדיפה אחר הנאות החושים, והשתוקקות מתמדת להנאות הבאות מהחושים. עקב כך, הדעת מוסחת כל העת ופונה כלפי חוץ. המענה למכשול זה הוא לא להגרר אחר הסחות החושים, לזכור מי האדון, ומי קיים כדי לשרת את התודעה.

7. המכשול השביעי נקרא בהרנדטידרשנה והוא מתייחס אל בורות, יהירות וגאוותנות.  מתבטא במחשבה של "אני יודע" או "אני הגעתי", וחוסר הקשבה להדרכה רוחנית. המענה למכשול זה הוא התמסרות, מתן אמון, ואמונה.

8. המכשול השמיני נקרא אלבדהה והוא מתייחס אל וויתור, נסיגה, וחוסר התמדה.  הוא מתבטא בתחושה של חוסר סיפוק וחוסר שביעות רצון. זה קורה כשאדם ניסה להגיע למטרה מסוימת שהציב לו וחווה כישלון ואז הוא נסוג, מוותר או מאבד עניין. לעיתים האדם רואה שיש לו עוד דרך ארוכה עד ליעד, ואז נחלש ונסוג. האדם נמנע מלהתחיל ולעשות צעד חדש. התשובה למכשול זה היא התמדה.

9. המכשול התשיעי נקרא אנוויאוואסטהיטווה והוא מתייחס אל חוסר ארגון.  "חוסר ארגון" הכוונה היא שאדם שכח את התמונה הגדולה. במקרה של אדם שעשה כברת דרך ביוגה, הוא עשוי להגיע לנקודה בה הוא מרגיש "קטן" מכפי שהוא באמת או "גדול" מכפי שהוא באמת. "חוסר הארגון" עלול לעלות גם במצבים בהם המתרגל השיג סמדהי ואיתו גם יכולות סיקיות על טבעיות, והוא עושה ביכולות אלו שימוש בכדי לקבל למען עצמו וטובתו האישית, ולא למען טובת הכלל. התשובה כאן היא להמשיך ולהתמיד בדרך עד לאמת האחת, ולא להתפתות מהאורות המסנוורים לאורך הדרך.

לסיכום, ניתן לחלק את 9 המכשולים לקבוצת בורות וחוסר ידע, קבוצת אי יציבות הכרתית, וקבוצה של עמימות וכהות החושים.

האיכויות שרצוי לפתח דרך היוגה על מנת להתגבר על המכשולים הם: יכולת אבחנה, מיקוד, אמון, אמונה שלמה, התמדה, אומץ, והקשבה להדרכה גבוהה.

גילת סגל מלמדת יוגה בהוד השרון. מפתחת שיטת יוגהיו. גוף נפש רוח.   מוזמנים להגיע לשיעור התנסות. לחצו כאן לפרטים נוספים והגעה לשיעור ניסיון של יוגה בהוד השרון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *